torstaina, syyskuuta 28, 2006

Ensimmäiset 1000 mailia

Nyt, kylmempien syksykelien jo kolkutellessa, on hyvä kerrata ensimmäiset tunnelmat ajetuilta kilometreiltä.

AJETTAVUUS
Tohtorin jälkeen Thundercat tuntui uskomattoman jäykältä. Iskunvaimennus on säädetty jonkin verran tiukemmalle, muttei kuitenkaan täysin race-modeen asti. Nyt "jäykkyys" ei enää häiritse ja se tuntuu kokoajan myös mukavammalta. Eri säätöjen vaikutusta ajettavuuteen on tarkoitus kokeilla ensi keeväänä, kun on ensin tutustuttu säätämisen perusteisiin ja muiden kokemuksiin sekä mahdollisiin neuvoihin.

Joissakin artikkeleissa ja foorumien kirjoituksissa on moitittu Thundercatin ajettavuutta kaupungissa pienellä vaihteella/kierroksilla. Tämä moite voidaan allekirjoittaa, ainakin osin(tosin ei ole juuri kokemusta muista vastaavista pyöristä). Ykkösvaihteella ajaminen onnistuu eikä kone ole vielä kertaakaan sammunut liikkeelle lähdössä. Meno on nykivää, kun vauhtia on alle 3000 rpm. Kohta kolmentonnin jälkeen meno tasaantuu. Seuraavilla vaihteilla meno on jo jouhevampaa. Kaasun säätö on onneksi helppoa ja lineaarista eikä joissakin pyörissä (minun mielestä) esiintyvää "ON-OFF" -tilannetta synny.

Kyytiläisiä on tullut ajelutettua muutamia kertoja eikä mitään suurempia ongelmia ole ollut. Poikkeuksena kyytiläisen lievä valuminen penkillä kuskia päin. Kovemmassa kiihdytyksessä 1-vaihteella keulii Thundercat erittäin herkästi, joten kaasunannostelussa pitää olla tarkkana, eikä näin tule kipanneeksi kaveri kyydistä...

Ajoasennosta ei ole käytännössä mitään moitittavaa. Mikään paikka ei ole kipeytynyt, ainakaan vielä. Tuplakupla-plexi suojaa hyvin yläkroppaa ja penkki on pehmeä kuin Askon Alcantarajakkara! =)


TEKNIIKKAA
Yamaha lähtee nätisti käymään niin kylmänä kuin lämpimänäkin. Täydellä ryypyllä käynnistettäessä kierrokset nousevat noin vajaassa minuutissa 3000 nurkille ja ylikin. Tämän jälkeen ryyppy voidaan käytännössä ottaa pois ja kone käy jo ihan nätisti. Koneen lämpöjen tarkkailu ei ole kovinkaan helppoa, varsinkaan kylmänä. Lämpömittarin asteikko alkaa karvan alle 60 asteesta ja perus ajolämmöt ovat siinä juuri 60 asteen yläpuolella. Kaupunkiajossa ja pitkään seistessä lämmöt kipuavat pikkuhiljaa aina yli 100 asteeseen. Mittarin mukaan noin 105 asteessa lähtee flekti päälle ja lämmöt lähtevät laskuun.

Etujarrut ovat tunnokkaat ja tehokkaat. Perän saa nousemaan mikäli vain uskaltaa tarpeeksi kahvasta puristaa! Takajarruista ei voi sanoa samaa. Jarrut ovat melkoisen tunnottomat ja tehottoman oloiset. Toisaalta ne ovat näin "turvalliset", kun eivät pääse pienestä kosketuksesta lukkiuttamaan takarengasta. Jarrunesteiden vaihto sekä mahdolliset teräspunosletkut saattavat parantaa jarrutehoja molemmissa päissä.

Kone ja vaihdelaatikko pelaavat hyvin. Ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa on tosin oltava kärsivällinen ja käytettävä voimaa, ettei synny ohi-latausta. Muut vaihteet menevät pesään sujuvasti niin ylös kuin alespäinkin vaihdettaessa.


MUUTA
Mittaristo on hyvä. Merkkivalot ovat kirkkaat ja isot. Vilkkua ei voi vahingossa unohtaa päälle, ainakaan pitkäksi aikaa. Kierroslukumittari on myös selkeää luettavaa. Miinusta voi kuitenkin hieman antaa nopeuskiekolle, jonka astevälit ovat melko pienet ja nopeutta on tästä syystä hyvä tarkistaa aina välillä poliisisetien iloksi...

Tavaratila on ihan kelvollinen ja helposti käytettävissä. Lukko auki vain sivusta ja koko penkki irti. Penkin alle mahtuu esim. 1/2 litran vesipullo, työkalusetti, silmälasikotelo, hanskat, kartta, jne.

Kulutusta ei ole vielä montaa kertaa tullut seurattua, mutta se pyörii sekalaisella ajolla noin 5-5,5 litran tuntumassa.


TULOSSA
Perä osa, eli ns. undertail, on tarkoitus modata tulevan talviseisokin aikana. Thundercattiin saa undertailia ainakin Ermaxilta sekä brändäämätöntä Portugalilaista heebeliä.
Linkki --> Undertail
Linkki --> Takalamput
Kyseiset kamat saa Postin kautta Suomeen yhteensä 75€:lla, joten kalliita ne eivät ole. Tosin undertail tulee maalaamattomana (valkoisena) ja kilvelle sekä vilkuille joutuu väsäämään itse tukiraudat.

Perus talvihuollossa tullaan todennäköisesti käymään läpi seuraavia kohteita:
-Tulppien tarkastus. Mikäli kuluneet vaihto mahdollisesti NGK:n Iridiumeihin.
-Ilmansuodattimen pesu ja mahdollinen vaihto K&N:ään.
-Eturenkaan vaihto, Metzeler Z6.
-Jarrunesteiden vaihto ja mahdollisesti letkujen vaihto teräspunoksiin.
-Öljyjen ja suodattimen vaihto.

Ei kommentteja: