perjantaina, syyskuuta 15, 2006

Tohtorista Ukkoskissaan

Eikös sitä yleisesti jutella, että yks kesä ajellaan "kuussatkulla ensipyörällä" ja sitten vaihdetaan suurempi lohkoiseen menijään? No, niin kai se yleensä menee, mutta nyt kävi toisin päin ja motti vaihtui pienempään! =) Tohtorin 650cc:stä --> Thundercatin 600cc:hen! Tuo lienee kuitenkin samantekevää, kun tehot tuplaantuivat kuitenkin...

Tohtori (http://timoml.blogspot.com/) oli sinänsä pätevä/mukava peli. Se kulki hienosti mutkateillä, asvaltilla, soralla ja metsäänkin pääsi. Bensatalouskin oli kunnossa, kun alhaisimmillaan sen sai kulkemaan 4litraa/100km! Keuliminen onnistui helposti rajoittimeen asti ja pörinän taso oli korvia huumaavaa! =D Heikkoutena oli kuitenkin huonosti suojaava etu/sivu katteet, joten pitemmät maantiematkat olivat kohtuullisen raskaita ajeltavia. Samoin se ettei DR:ään saanut kunnolla tankki/sivulaukkuja heikensi sen viemistä pitemmälle tripille.




Tämä 32tkm ajettu vuoden 2001 Thundercat yksilö löytyi pari päivää Tohtorin myynnin jälkeen Nettimotosta. Pankista haettiin hieman lisää valuuttaa ja Timpan kanssa suunnattiin Mynämäelle mopoa ihmettelemään. Koeajon ja yleisen ihmettelyn jälkeen alkoi kiivas tinkaaminen(!) Hinta saatiin hilattua ihan mukavan oloiseen syysluokkaan, jonka jälkeen pyörä ja valuutta vaihtoivat omistajaa.

Ukkoskissassa on valtava Givin takalaukku, jossa on jarruvalokin, ihan oikeasti! =) Uudet ketjut ja rattaat sekä Leovincen Carbon slipari, minivilkut ja keltainen tuplakupla keulalla. Takana vähän ajettu Metzelerin Z6:n ja edessä aika lopussa oleva Michelinin Pilot gummi (uus Z6 jo hankittu).


No miksi 600cc Thundercat?

1000cc mopon hankinta ei oikeastaan koskaan päässyt etenemään kovin pitkälle. Syitä oli monia. Tehon tuplaantuminen(Thundercatissa) jo sinänsä riittävän Tohtorin jälkeen, edullisemmat hankinta kustannukset/vakuutukset ja ehkä kaikkein tärkeimpänä syynä sopivan mallin puuttuminen sopivassa hinta/ikä -luokassa. Pyörässä tuli olla suhteellisen pysty ajoasento. Vuosimallin oli oltava 2000-luvulta. Ulkonäön annettiin myös määrätä hankintaa.

Thundercatissa on 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun matkasporteista pystyin ajoasento mukavin/pehmein penkki(!) ja erittäin hyvin suojaava etukate eli konttuuri puoli on kunnossa! Vuonna 1996 markkinoille tulleena pyöränä se on edelleen ihan siedettävän näköinen muodoiltaan/katteiltaan. Nooh, joku on varmasti erimieltä, mutta minulle se menee edelleen ihan hyvin...

Thundercat on aikoinaan voittanut paljon testejä ja saanut poikkeuksetta vain kiitosta ajokäytöksestään ja tekniikastaan. Konetta pidetään kestävänä(niin kai se kaikissa japseissa on samalla tasolla nykyään...) ja luonteeltaan hyvänä ajaa. Miinusta Ukkoskissa saa muita hieman suuremmasta massasta(10-20kg), 220kg, joka on tietysti haitaksi nopeammassa rata-ajossa.

600-satkujen vertailu vuodelta 1997:
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/top600s.html
ja
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/600ss/yamaha.html

Artikkeli Thundercatista vuodelta 1999:
http://www.motorsports-network.com/YAMAHA/YZF600/index.htm

Ei kommentteja: