torstaina, tammikuuta 04, 2007

Talvisäilytyksestä/huolloista

Tässä on jo pitempään tullut kuunneltua ja luettua ohjeita mopon talvisäilytyksestä. Melkein kaikilla tuntuu olevan omat metodinsa. Yleisimmät luokat taitavat olla:
1. Ajosta suoraan talliin ja keväällä sieltä ulos
2. Pesu, öljynvaihto, akun lataus
3. Huolletaan kaikki mitä suinkin keksitään

(Taidan itse kuulua tuohon viimeiseen luokkaan...)

ÖLJYT
Öljyjen vaihto on hyvä tehdä heti ajokauden loputtua syksyllä. Tästä asiasta tunnutaan olevan yksimielisiä kaikkialla. Syynä on käytettyyn öljyyn kertynyt lika, vesi, polttoaine ja ilmeisesti rikki. Nämä kaikki yhdessä haurastuttavat stefoja/tiivisteitä. Joissakin lähteissä öljy määritellään syksyllä vaihdettavaksi mikäli niillä on ehditty ajaa yli 100km.

Mutta sitten toisaalta neuvotaan ettei uusia öljyjä saisi laittaa koneeseen "happanemaan" talveksi (voi olla jo hifistelyä...) ja neuvotaankin tässä tapauksessa vaihtamaan öljyt uudestaan myös keväällä(!) Itse en ainakaan syksyllä vaihdettua Motorexia keväällä pois päästä... Tähänkin menetelmään on kyllä olemassa ratkaisu. --> Lykätään koneeseen Mobilin Delvac dieselöljyä syksyllä ja vaihdetaan sitten keväällä kalliit mopoöljyt tilalle. Öljy maksaa muutamia euroja litralta, joten kalliiksi ei tule vaikka niistä keväällä luopuukin. Samalla tulee myös moottoritila "puhdistettua"! (Delvac soveltuu mopon moottoriin...) Keskustelua tästäkin aiheesta Moottoripyörä.Orgissa: --> Linkki

POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ
Vähintään yhtä paljon kiistellään siitä mikä on oikea tapa uinuttaa bensajärjestelmä talveksi kuin öljyhuolloistakin. Yleisimmät talvehtimismuodot ovat varmaankin:
1. Ajosta talliin syksyllä (bensaa tankissa jonkin verran)
2. Lisätään ennen talliin siirtoa jotain lisäainetta joukkoon tai laitetaan tankkiin puhdasta pienkonebensaa
3. Käynnistellään mopoa talven aikana tarpeeksi usein, jotta bensa pääsee kiertämään
4. Ajetaan kaasarit/ruiskut tyhjiksi ja tyhjennetään/öljytään tankki

(Tämä talvi on menty Jammun kanssa yhdistellen kohtia 3 ja 4...)

Ensimmäinen kohta on se pahin vaihtoehto. Joillekin se ei aiheuta mitään välitöntä häiriötä, mutta saattaa niissäkin myöhemmin koitua kiusaksi. Nykybensat kun eivät enää säily pitkiä aikoja vaan sakkaantuvat ja aiheuttavat näin tukkeumia ynnä muita ongelmia. Saattaa olla ettei mopoa enää keväällä saa kirveelläkään käyntiin ja edessä voi olla isompiakin operaatioita sen elvyttämiseksi. Lisäaineella bensa saadaan säilymään tai toisaalta käyttämällä kalliimpaa pienkonebensaa, jossa ei näitä sakkaa aiheuttavia komponentteja ole lainkaan.

Sitten vielä kysymys ajaakko järjestelmä tyhjäksi ts. antaa sammua polttoainehana kiinni. Useasta lähteestä on neuvottu näin tekemään, mutta myös paljon on siitä varoiteltu. Nyt enemmän asiaa tutkineena näin kannattaa tehdä vain siinä tapauksessa ettei käytä lisäainetta, vaihda pienkonebensaa tai käynnistele lainkaan talven aikana. Muussa tapauksessa järjestelmään on hyvä jättää polttoainetta etteivät O-renkaat tms. pääse kuivumaan/vioittumaan.

Ilmeisesti siis paras keino on käyttää lisäainetta tai vaihtaa pienkonepolttoaineeseen ja käynnistellä moottoria talven aikana muutamia kertoja (noin kerran kk). Tällätavoin saadaan polttoaine ja moottoriöljyt kiertämään! Ja onhan se mukava näin talvellakin päästä pelkästään kuuntelemalla/haistelemalla "tunnelmaan"! =)

MUITA HUOLTOTOIMENPITEITÄ
Mc BajaHill on koonnut melko kattavan listan MP:n talvisäilytyksestä
--> Linkki

ja

Moottoripyörä.Org:ssa lisää keskustelua talvisäilytyksestä --> Linkki

Ei kommentteja: