torstaina, tammikuuta 11, 2007

UPDATE: Talvisäilytyksestä/huolloista

MOBIL DELVAC
Pitänee hieman korjata aikaisempaa postausta, jossa tuli puhuttua tuosta Delvacin (dieselkoneisiin tarkoitettu öljy) käytöstä seisontaöljynä...

(Aluksi pitää kuitenkin todeta ettei allekirjoittaneella ole tarkempaa tietoa / saatikka omakohtaista kokemusta aiheesta/aineesta. Saa ja pitää komentoida jos löytyy aiheesta tarkempaa tietoa!) Delvacin soveltuminen moponmoottoriin lienee suurimmaksi osaksi ihan legendaa, joka kulkeutuu ihmisten tietoon aina jostakin takavasemmalta. Kuulostaa kummalta miten noin 2-3€ litralta maksava öljy olisi millään lailla hyväksi koneelle, jossa muuten käytetään litrahinnaltaan moninkerroin kalliimpaa tököttiä. No miksi siis ei?

Delvac on mineraalipohjaista, kun taas paremmat moottoripyörä öljyt lähes aina täys tai ainakin semisynteettisiä. Tuskin halvasta öljystä löytyy myöskään muita moottoripyörän moottoriin kehitettyjä lisäaineita. Ja se tiedetään ettei ole hyväksi sotkea mineraali ja synteettisiä öljyjä keskenään. Ja kuka muutenkaan uskaltaisi kierrättää konettaan tuollaisilla "traktori"-litkuilla? En minä ainakaan! Jos on syytä epäillä öljyyn sekoittuneen vettä, yms. talven aikana, voi seuraavan vaihdon ajoittaa hieman aiemmaksi...


PIENKONEBENSIINI
Polttoainejärjestelmän talvisäilytyksen vaihtoehtoina oli oikeastaan ko. tarkoitukseen tehdyn lisäaineen käyttö löpön seassa taikka sitten pienkonepolttoaineen käyttö. Hieman tarkemmin asiaa mietittyä tämä jälkimmäinen alkoi kuulostamaan oikealta vaihtoehdolta. Lisäaine purkki maksaa noin 5€/muutama desilitra. Pienkonepolttoainetta(Neste Futura Green) saa ainakin Nesteen huoltoasemalta 5litraa 14€:lla! Polttoainehan käy ihan normaaliin ajamiseen taas keväällä, kun taas lisäaine ainostaan säilyttää vanhat litkut. Joten rahoilleen saa selkeästi enemmän vastinetta hankkimalla tuota Futura Greeniä...

Lisätietoa Futura Greenistä --> Linkki
Neste Oilin Bensiiniopas --> Linkki (Sivulla 25 selvitetty Futura Greenin etuja...)

Ei kommentteja: